قمر اروپا

قمر اروپا

احتمال حیات در قمر “اروپا”

دانشمندان معتقدند که بعد از زمین، قمر ˈاروپا ˈ محتمل‌ترین مکان در کیهان برای وجود حیات در آن است.

 
به گزارش گروه وب گردی خبرگذاری صدا و سیما، دانشمندان می‌گویند: اروپا ششمین قمر نزدیک به مشتری بسیار بیشتر از مریخ احتمال دارد که محور تمرکز اکتشافات اخیر آمریکا باشد. اقیانوس موجود در این قمر، پوسته نازک یخ و حضور اکسیدان ها، اروپا را بیشتر از سیاره سرخ مریخ به مکانی قابل سکونت تبدیل می‌کند.

قابل زیست
 
 احتمال حیات در قمر “اروپا”
 
دانشمندان بر این باورند که حیات در قمر مشتری “اروپا” می‌تواند باشد
 
اکنون ناسا اعلام می‌کند که با تجدید نظر طرح‌ها برای اکتشاف اروپا، به روش ارزان قیمت تری برای تکمیل ماموریت خود دست یافته است. ˈروبرت پاپالاردوˈ یکی از دانشمندان ناسا که در مورد سیاره‌ها مطالعه می‌کند، اروپا را امیدوارکننده‌ترین مکان از لحاظ امکان وجود حیات در آن عنوان کرد. وی گفت: اروپا مکانی است که اکنون باید به اکتشاف آن بپردازیم.
 
 
احتمال حیات در قمر “اروپا”
منجمد: یک سیستم از یخ‌های ترک خورده بر روی سطح “اروپا” قمر مشتری
 
وی در کنفرانس سالانه انجمن آمریکایی پیشرفت علم گفت: ناسا در نظر دارد که برای اکتشاف اروپا طرح جدید اکتشافی دو میلیارد دلاری به نام ˈکلیپرˈ (Clipper) را با همکاری فیزیکدانانی از دانشگاه ˈجان هاپکینزˈ در مریلند راه اندازی کند. این ماموریت به دنبال ماموریت موفقیت آمیزˈ کاسینیˈ انجام می‌شود. در ماموریت کاسینی یک کاوشگر به دقت ˈتیتان ˈ قمر زحل را مورد اکتشاف قرار داد.

در طرح کلیپر، سازمان فضایی آمریکا سفینه‌ای به مدار مشتری ارسال می‌کند و از آنجا شماری پرواز‌های تجسسی به قمر اروپا انجام خواهد داد. محققان می‌گویند که اکتشاف اروپا با استفاده از روش پرواز تجسسی به دانشمندان اجازه می‌دهد تا تمام این قمر را به طور کامل جست و جو کنند.
کلیپر در سال ۲۰۲۱ پرتاب خواهد شد. با این حال ناسا سال گذشته اعلام کرد که اکنون هیچ بودجه‌ای برای انجام این ماموریت ندارد.
 
احتمال حیات در قمر “اروپا”
در مدار: اروپا یکی از چهار قمر گالیله‌ای مشتری است
روبات کاوشگر بعدی برای مریخ در سال ۲۰۲۰ اعزام خواهد شد، لازم بذکر است که کاوشگر “کنجکاوی” که در ماه اوت به این سیاره فرستاده شد حدود ۲.۵ میلیارد دلار هزینه در بر داشت.
کاوشگر جونو در سال ۲۰۱۶ به مدار مشتری می‌رسد. با این حال تیم با آژانس فضایی اروپادر نظر دارد در سال ۲۰۳۰ ماموریت دیگری در مشتری راه اندازی کند. اروپا قمر مشتری برای اولین بار در سال ۱۹۷۹ توسط ماموریت ˈویجرˈ بررسی شد. دانشمندان معتقدند که علاوه بر اروپا، ˈانسلادˈ (Encelade) قمر زحل نیز می‌تواند مکانی قابل سکونت برای انسان در آینده باشد.

نظر بدهید